?R U OK שיחה קטנה. שינוי גדול

כמה פעמים יצא לך לשאול בן משפחה, חברה או קולגה אם הם בסדר? איך הם מרגישים באמת? מה עובר עליהם ואם הם צריכים עזרה?

עם ?R U OK כולנו יכולים להתעניין בשלומם של האנשים סביבנו, ובכך לעזור להם לעבור תקופה קשה, להתמודד עם משבר, ובמקרים קיצוניים אף למנוע אובדנות.

שיחה יכולה לחולל שינוי. היא מחברת בין אנשים, היא מקרבת, היא מזכירה לנו שיש אנשים שאכפת להם, שיש מי שנמצא שם עבורם כשמשבר מתחיל.
אתם לא צריכים להיות מומחים כדי להגיש עזרה, מספיק להיות קשובים, אכפתיים ואותנטיים.

אז מה זה בעצם ?R U OK

?R U OK הוא מיזם חברתי שהוקם באוסטרליה בשנת 2009 ומגיע עכשיו לישראל.  מטרת המיזם היא לעשות שינוי חברתי שיעזור לנו להעלות מודעות ולהתעניין בא.נשים סביבנו, וגם לתת לנו כלים ליצור שיחה משמעותית.

שיחה שיכולה לשנות חיים.

הכירו את 4 השלבים של שיחת ?R U OK

4 השלבים R U OK
  • תתחילו את השיחה בזמן שנוח לכם.
  • זכרו שאתם פה כי אכפת לכם וכי אתם דואגים. גם אם יענו לכם שהכול בסדר ויבחרו לא לשתף, הם לפחות ידעו שאכפת לכם מספיק בשביל לשאול. זה המון.
  • התחילו בשאלות שמעודדות שיתוף כמו "מה חדש אצלך?" או "מה נשמע?" זה נשמע טריוויאלי אבל זה חשוב.
  • הזכירו דברים ששמתם לב אליהם לאחרונה וגרמו לכם לדאוג, כמו "את יותר שקטה לאחרונה, הכול בסדר?", "מלא זמן לא ראיתי אותך בגינה", "שמתי לב שלא יצאת לרוץ בשבתות האחרונות"
  • זה בסדר אם הם לא רוצים לדבר. תגידו שאתם עדיין מודאגים ותוסיפו: "אם תרצי לדבר אני פה" או "אם לא מתאים לך לדבר איתי זה בסדר, העיקר שתדברי עם מישהו, אל תשאירי בבטן."
  • תגיעו לשיחה בראש פתוח, בלי ביקורת ושיפוטיות.
  • אולי הדברים לא יראו לכם כל כך נוראים אבל עבורם הם קשים. מה שחשוב זאת החוויה שלהם. תוכלו להגיד: "אני מבין שקשה לך"
  • קחו את הזמן, תנו להם לדבר, אל תרגישו צורך להוסיף דברים משלכם.
  • אם הם זקוקים לזמן לחשוב, תנו להם. גם אם יהיו קצת שתיקות מביכות, זה בסדר.
  • עודדו אותם להסביר מה קורה ומה הם מרגישים, בשאלות כמו: "איך אתם מרגישים לגבי זה?" או "כמה זמן אתם כבר מרגישים ככה?"
  • תראו להם שאתם מקשיבים ע"י חזרה במילים שלכם על מה שאמרו, למשל: "אתה מרגיש שהסטרס בעבודה זולג הביתה. הבנתי אותך נכון?"
  • אחרי ששאלנו והקשבנו, הגיע הזמן לעודד אותם לעשות פעולות שיעזרו להם לשפר את ההרגשה או המצב.
  • אפשר לשאול: "מה עשית בעבר במצבים דומים?", "אני יכול להיות שם בשבילך. מתאים?", "מה את יכולה לעשות בעצמך עכשיו? משהו כייפי או מרגיע?"
  • הציעו פעולות שעזרו לכם: "כשעברתי תקופה קשה, ניסיתי את זה…וזה ממש עזר לי."
  • אם המצב ממשיך ונראה לכם שיש צורך באיש טיפול שיעזור להם לעבור את זה תציעו להם: "חשבת אולי לדבר עם מישהו מקצועי?" "התייעצת פעם עם מישהו שמבין בזה?"
  • אם אתם מרגישים שהמצב נמשך ושצריך יותר משיחה עם משפחה וחברים או שיש סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה, פנו בעצמכם לעזרה>>
  • שימרו על קשר. ההתעניינות החוזרת והידיעה שאתם פה בשבילם היא חשובה ויכולה לעשות את ההבדל
  • שימו תזכורת ביומן או בטלפון להתקשר אליהם בעוד כמה ימים:
  • אתם יכולים לומר: "מה נשמע? חשבתי עלייך ורציתי לדעת איך את מרגישה מאז שדיברנו."
  • תשאלו אם הם מצאו דרך טובה להתמודד עם החוויה או ההרגשה שהם סיפרו לכם עליה. קבלו את זה גם אם הם לא נקטו בפעולה או עשו עם זה משהו. לפעמים מה שצריך זה רק שיקשיבו לך.

מי אנחנו?

אנוש– העמותה הישראלית לבריאות הנפש הוקמה בשנת 1978 והיא הארגון החברתי המוביל בישראל בתחום בריאות הנפש.
עמותת אנוש מספקת שירותי שיקום וטיפול בקהילה לאלפי אנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית מדי שנה באמצעות 1000 עובדים מקצועיים ב-70 מרכזים הפרוסים בכל רחבי הארץ.

אנוש פועלת להעלאת מודעות בנושא בריאות הנפש ולהפחתת הסטיגמה בתחום באמצעות יחסי ציבור, וקמפיינים ופועלת לשינוי מדיניות ומיצוי זכויות בתחום.

להזמנת סדנאות ?R U OK לארגונים,
צרו איתנו קשר