איך להתמודד עם רגשות לא צפויים
לפעמים במהלך שיחת ?R U OK, האדם שמולכם עלול להיות אמוציונלי ולהגיב בצורה רגשית ואפילו בהתפרצות. זה טבעי לחלוטין. אם אתם חוששים מתגובות כאלו, הנה כמה דברים שתוכל לעשות כדי להפחית את המבוכה והלחץ:
- תהיו מוכנים. זכרו שהתגובות האלו עשויות לנבוע ממגוון נסיבות שחלקן אינן ידועות לכם.
- אפשרו ביטוי רגשי. תנו לאדם שמולכם לבטא את רגשותיו במלואם ותרגיעו אותו או אותה על ידי הקשבה פעילה.
- התמקדו קודם ברגשות. רק לאחר מכן דברו על הנושאים באופן רציונלי יותר, כאשר מי שמולכם יוכל להסביר טוב יותר את מצבו.
- תקשיבו. להקשיב באמת זה אחד הדברים החשובים ביותר שתוכל לעשות עבור אדם במצוקה.
- תשלטו על הרגשות שלכם. תשמרו על רוגע, ואל תיקחו דברים באופן אישי.
איך להתמודד עם עצב?
- כשמישהו בסביבתנו חווה אירוע עצוב או טרגי, לעיתים קרובות קשה לנו להתמודד עם זה מכיוון שאנחנו מזדהים ומרגישים חסרי אונים על שאין באפשרותנו לגרום לעצב לחלוף. אבל למרות שהכוחות שלנו מוגבלים, זה לא אומר שאנחנו לא יכולים לעזור או לתמוך.
אם אתם מנהלים שיחת RUOK? והאדם שמולכם מתחיל לבכות, אפשרו לו לבכות. בנוסף, אם תהיו שקטים ולא תנעצו מבטים, זה יכול להפחית את אי הנוחות שלו. אתם יכולים להוסיף, "אני אשב כאן איתך, וכשתהיה מוכן נוכל להמשיך לדבר".
- השתמשו בהרבה ביטויים אמפתיים, כמו "נשמע שאתה מתמודד עם הרבה" או "אני מבינה שזה מאתגר עבורך כרגע".
- הרגישו בנוח עם שתיקות ודעו ששתיקה מאפשרת למי שמולכם להמשיך לדבר ולספר יותר.
- עודדו את האדם שמולכם לפנות לתמיכה מתאימה. זה יכול להיות שיחה עם משפחה, חברים או גורם מקצועי.
איך להתמודד עם כעס?
אם שאלתם "הכל בסדר?" ומישהו הגיב בכעס, תוכלו לומר "אני רואה שזה הרגיז אותך. למה שלא תתחיל מההתחלה ותספר לי מה אני צריך לדעת". תוכלו לעודד אותם על ידי הוספת "אני מבין ש… זו בעיה. מה עוד גורם לך לדאגה?".
תהיו סבלניים ומוכנים להקשיב להם מדברים על כל מה שמוסיף לתסכול שלהם. כדי לשמור על השיחה ממוקדת ולהראות שאתם מתעניינים בכל מה שיש להם לומר, נסו לשקף בחזרה את מה שהם אמרו. אתם יכולים להגיד – "אז הדבר שבאמת מרגיז אותך הוא (….) האם זה נכון?"
אם הם מרגישים שנעשה להם עוול או שהתייחסו אליהם בצורה לא הוגנת, סביר להניח שלא תצליחו לשכנע אותם אחרת בשיחה הזו. יותר בונה להקשיב לכל מה שיש להם לומר ולספק משאבים או במידה וזה מתאים, לחבר אותם לגורמים רלוונטיים.