תהיו גיבורים של מישהו. תתעניינו באמת.

במיוחד בימים אלו, חשוב שנדע לזהות סימני מצוקה, להתעניין באמת ולתת לגיטימציה לקושי. אז איך שואלים 'מה שלומך' כשברור שכולנו לא בסדר?

?R U OK מבית עמותת אנוש – המיזם שעוזר לנו לזהות אנשים במצוקה, להתעניין באמת ולעשות שינוי.

עם ?R U OK כולנו יכולים להתעניין בשלומם של האנשים סביבנו, ובכך לעזור להם לעבור תקופה קשה, להתמודד עם משבר, ובמקרים קיצוניים אף למנוע אובדנות.

כי שיחה קטנה יכולה לעשות שינוי גדול.

לפעמים אנחנו לא בטוחים מה צריך להגיד, אולי אפילו חוששים מהתגובה, אבל זו שיחה שיכולה לעשות את כל ההבדל. לא צריך להיות מומחים כדי לעזור. מספיק להיות קשובים, אכפתיים ולהתעניין באמת.

תהיו גיבורים של מישהו, תתעניינו באמת.  

אז מה זה בעצם ?R U OK

מיזם חברתי שהוקם באוסטרליה ב- 2009, במטרה לייצר שינוי חברתי, לנרמל את השיח בנושא בריאות הנפש ולהעלות מודעות להתעניינות בא.נשים סביבנו. באמצעות כלים פשוטים לקיום שיחה משמעותית, הקשבה, עידוד לפעולה ושמירה על קשר ניתן להשפיע ואפילו לשנות חיים

הכירו את 4 השלבים של שיחת ?R U OK

  • התחילו את השיחה בזמן שנוח לכם.
  • זכרו שאתם פה כי אכפת לכם, וגם אם יענו לכם שהכול בסדר ויבחרו לא לשתף, הם לפחות ידעו שאכפת לכם מספיק בשביל לשאול. זה המון.
  • התחילו בשאלות שמעודדות שיתוף כמו "מה חדש אצלך?" או "מה נשמע?" זה נשמע טריוויאלי, אבל זה חשוב.
  • הזכירו דברים ששמתם לב אליהם לאחרונה וגרמו לכם לדאוג, כמו "את יותר שקטה לאחרונה, הכול בסדר?", "הרבה זמן לא ראיתי אותך בגינה", "שמתי לב שלא יצאת לרוץ בשבתות האחרונות".
  • זה בסדר אם הם לא רוצים לדבר. תגידו שאתם עדיין מודאגים ותוסיפו: "אם תרצי לדבר אני פה" או "אם לא מתאים לך לדבר איתי זה בסדר, העיקר שתדבר עם מישהו, אל תשאיר בבטן."
  • תגיעו לשיחה בראש פתוח, בלי ביקורת ושיפוטיות.
  • אולי הדברים לא יראו לכם כל כך נוראים, אבל עבורם הם קשים. מה שחשוב זו החוויה שלהם. תוכלו להגיד: "אני מבין שקשה לך" או "זה באמת מצב לא פשוט".
  • קחו את הזמן, תנו להם לדבר, אל תרגישו צורך להוסיף דברים משלכם.
  • אם הם זקוקים לזמן לחשוב, תנו להם. גם אם יהיו קצת שתיקות מביכות, זה בסדר.
  • עודדו אותם להסביר מה קורה ומה הם מרגישים: "איך אתה מרגיש לגבי זה?" או "כמה זמן את כבר מרגישה ככה?"
  • תראו להם שאתם מקשיבים ע"י חזרה במילים שלכם על מה שאמרו, למשל: "אתה מרגיש שהסטרס בעבודה זולג הביתה. הבנתי אותך נכון?"
  • אחרי ששאלנו והקשבנו, הגיע הזמן לעודד לעשות פעולות שיעזרו להם לשפר את ההרגשה או המצב. אפשר לשאול: "מה עשית בעבר במצבים דומים?", "איך אני יכול להיות שם בשבילך?", "מה את יכולה לעשות בעצמך עכשיו? יש משהו שירגיע אותך?"
  • הציעו פעולות יומיומיות שעושות להם טוב: לרוץ, לשיר, לצאת עם חברים, לכתוב, לרקוד, לצאת לסרט וכדומה.
  • אם המצב ממשיך ונראה לכם שיש צורך באיש טיפול שיעזור להם לעבור את זה תציעו להם: "חשבת אולי לדבר עם מישהו מקצועי?" "התייעצת פעם עם מישהו שמבין בזה?"
  • אם אתם מרגישים שהמצב נמשך ושצריך יותר משיחה עם משפחה וחברים או שיש סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה, פנו בעצמכם לעזרה>>
  • שימרו על קשר. ההתעניינות החוזרת והידיעה שאתם פה בשבילם היא חשובה ויכולה לעשות את ההבדל
  • שימו תזכורת ביומן או בטלפון להתקשר אליהם בעוד כמה ימים:
  • אתם יכולים לומר: "מה נשמע? חשבתי עלייך ורציתי לדעת איך את מרגישה מאז שדיברנו."
  • תשאלו אם הם מצאו דרך טובה להתמודד עם החוויה או ההרגשה שהם סיפרו לכם עליה. קבלו את זה גם אם הם לא נקטו בפעולה או עשו עם זה משהו. לפעמים מה שצריך זה רק שיקשיבו לך.

תכנים שיכולים לעזור

מי אנחנו?

אנוש – הארגון המוביל והמשפיע בישראל לקידום בריאות ורווחה נפשית.

אנו מספקים רצף מענים ושירותים מקצועיים מותאמים אישית בעולמות המניעה, הטיפול והשיקום, בגישה מיודעת טראומה, הוליסטית ואינטגרטיבית לאנשים במצבים רגשיים שונים ולאלו המתמודדים עם מגבלה נפשית ובני משפחותיהם. כמו כן, אנו פועלים למיצוי זכויותיהם, להנגשת ידע, ולקידום מודעות ומדיניות בתחום הבריאות והרווחה הנפשית.

הסיפור שלנו מתחיל ב-1978 כיוזמה של אימהות שביקשו לשפר את איכות חייהם של ילדיהן שהתמודדו עם מגבלה נפשית. לאורך השנים, העלינו את הנושא לסדר היום הציבורי, פתחנו עשרות מסגרות ושירותים והפכנו לגוף הידע המקצועי והמומחה בתחום בריאות הנפש.

בעזרת כ- 1500 עובדים וכ- 1000 מתנדבים, אנו מובילים עשייה ב- 85 מרכזים בפריסה ארצית, מהגליל ועד אילת, המותאמים לצרכים המשתנים ולמגוון אוכלוסיות במצבים רגשיים שונים.

ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שמיישמת את מיזם ?R U OK מחוץ לגבולות אוסטרליה בהובלת אנוש. אנו מטמיעים את המודל בחברה הישראלית באמצעות סדנאות לארגונים, מוסדות חינוך, תנועות נוער ופעילות הסברה והעלאת מודעות.

מדברים במספרים

% 1

יש בסביבתי הקרובה מישהו המתעניין בשלומי

% 1

ההתעניינות תורמת במידה רבה להתמודדות עם המציאות

% 1

אגיב בצורה ישירה לחבר שנמצא במצוקה

% 1

התעניינו בשלומי בסביבת העבודה שלי

* מתוך סקר המצב הנפשי והרגשי בתקופת המלחמה שבוצע עבור אנוש ע"י רושניק, בית למחקרי שווקים, אוגוסט 2024.

השותפים שלנו לדרך

ארגונים שמתעניינים באמת
אימפקט לוגו

צרו איתנו קשר