איך לשאול ?R U OK

איך שואלים ?R U OK בעברית?  איך מתעניינים באמת שהכול בסדר?

4 צעדים פשוטים לשיחה קטנה שיכולה לעשות שינוי גדול:

יש לכם הרגשה שמישהו שאתם מכירים לא מתנהג כמו שהוא מתנהג בדרך כלל?
אם הוא נראה לכם נסער או מסוגר או שהוא פשוט לא הוא – זה הזמן להתחיל שיח ולשאול אם הכול בסדר. זה הזמן ל- ?R U OK

למידע נוסף על הסימנים ומתי הגיע הזמן לשאול ? R U OK

הרגשות שלנו משתנים תכופות, לעיתים בהפרשים של שעות ואף דקות, במיוחד במצב הנוכחי ברוח התקופה. במקום לשאול שאלות גדולות, אפשר לשאול שאלות ממוקדות שיקלו על מי שמולכם ויוכלו לגרום לו או לה לשתף אתכם בכנות.

אז איך שואלים ?R U OK:

      1. לשאול

  • התחילו את השיחה בזמן שנוח לכם. זכרו שאתם פה כי אכפת לכם, וגם אם יבחרו שלא לשתף או לענות שהכל בסדר, הם לפחות ידעו שאכפת לכם.
  • התחילו בשאלות שמעודדות שיתוף כמו "מה חדש אצלך" או "מה נשמע?". זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל זה ממש חשוב.
  • הזכירו דברים ששמתם לב אליהם לאחרונה וגרמו לכם לדאוג, כמו:
    "את יותר שקטה לאחרונה, אשמח שתשתפי אותי?"
     "לאחרונה לא ראיתי אותך בגינה"
     "שמתי לב שלא יצאת לרוץ בשבתות האחרונות"
    "איך את.ה מרגיש.ה היום?"
    "איך עבר הסופ"ש/ הלילה?"
    "בימים האחרונים לא ראיתי אותך בהפסקת הצהריים, את במחשבות שלי".
  • אם מי שמולכם לא רוצה לדבר זה בסדר. אתם יכולים להגיד שאתם עדיין קצת מודאגים מדברים ששמתם לב אליהם ותוסיפו: "אם תרצי לדבר אני פה, תתקשרי אלי" או "אם לא מתאים לך לדבר איתי זה בסדר, העיקר שתדברי עם מישהו, אל תשאירי בבטן".

    2. להקשיב

  • תגיעו לשיחה בראש פתוח, בלי ביקורת ושיפוטיות.
  • יכול להיות שהדברים לא ייראו לכם כל כך נוראים אבל עבורם הם קשים. מה שחשוב זאת החוויה שלהם. תוכלו לתמוך ולהגיד: "נשמע שמה שאת.ה מתמודד איתו מורכב מאוד", "זה מצב באמת מאוד לא פשוט" או "בתקופה הזאת, הרגשות האלו לגיטימיים מאוד".
  • קחו את הזמן, תנו להם לדבר, אל תרגישו צורך להוסיף דברים משלכם.
  • אם הם זקוקים לזמן לחשוב, תנו להם. גם אם יהיו קצת שתיקות מביכות, זה בסדר.
  • עודדו אותם להסביר מה קורה ומה הם מרגישים, בשאלות כמו: "איך אתה מרגיש לגבי זה?" או "כמה זמן את מרגישה ככה?".
  • תראו להם שאתם מקשיבים על ידי חזרה במילים שלכם על מה שהם אמרו לכם. תוכלו להגיד דברים כמו: "אתה מרגיש שהסטרס בעבודה זולג הביתה, הבנתי אותך נכון?"

    3. להניע לפעולה

     

    שאלנו איך הם מרגישים, הקשבנו למה שקשה להם ועכשיו נוכל לעודד אותם לעשות פעולות שיעזרו להם להפוך את המצב או את ההרגשה לטובים יותר. המטרה אינה לפתור את הבעיה (לרוב לא נוכל לפתור אותה), אלא לעודד את האדם לפעול מתוך ניסיון החיים שלו ועם הכוחות הגלומים בו.

    שאלות שמעודדות פעולה הן למשל:

    "מה עשית בעבר במצבים דומים?"

    "איך אני יכול להיות שם בשבילך?"

    "מה את יכולה לעשות בעצמך עכשיו? יש משהו שירגיע אותך?"

    נסו לכוון את מי שמולכם לעשות פעולות יומיומיות שעושות להם טוב (תמצאו את התרופה האישית שלהם – לרוץ, לשיר, לרקוד, לצאת עם חברים, לסרוג, לכתוב, להיפגש עם חבר.ה, לצאת לסרט, ועוד). תנועה מייצרת תנועה.

    אם המצב ממשיך ונראה לכם שיש צורך באיש מקצוע שיעזור להם לעבור את התקופה הקשה, תציעו להם את זה. אתם יכולים לומר: "חשבת אולי לדבר עם מישהו מקצועי?" או "התייעצת פעם עם מישהו שמבין בזה?"

    אם אתם מרגישים שהמצב נמשך, שההרגשה או החוויה מצריכה יותר משיחה עם משפחה וחברים או שיש סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה, אל תהססו – פנו בעצמכם לאנשי מקצוע ובקשו עזרה.

    לקו המידע שלנו  5873* 
    * הקו אינו קו חירום

    לגורמי סיוע נוספים>>

    חוששים שמי שאתם מדברים איתו עלול לפגוע בעצמו? פנו לער"ן בטלפון 1201 או חייגו 100 למשטרה.

    4. לשמור על קשר

  • שמרו על קשר. ההתעניינות החוזרת והידיעה שאתם פה בשבילם היא חשובה ויכולה לעשות את ההבדל.
  • שימו תזכורת ביומן או בטלפון להתקשר בעוד כמה ימים. כשתעשו זאת אתם יכולים לומר: "מה נשמע? חשבתי עלייך ורציתי לדעת איך את מרגישה מאז שדיברנו".
  • תשאלו אם הם מצאו דרך טובה להתמודד עם החוויה או ההרגשה שהם סיפרו לכם עליה.

    קבלו את זה גם אם הם לא נקטו בפעולה או עשו עם זה משהו. לפעמים מה שצריך זה רק שיקשיבו לך